Tasan vuosi sitten elettiin jänniä aikoja. Reilun kuukauden mittainen valmistelujakso oli takana ja huomenna pääsisivät studion pöydälle ensimmäiset asiakkaat. Totta kai viimeisenä iltana ennen avausta jännitti. Sähköinen varauskalenteri oli avattu pari viikkoa aikaisemmin ja uskaliaimmat olivat varanneet aikoja (onneksi!) jo avauspäivälle. Minulla oli edessä kokonaan uusi ammatti ja alku myös yrittäjänä.
Tuosta ensimmäisestä päivästä alkaen homma on lähtenyt rullaamaan tasaisesti kiihtyvällä tahdilla. Ensimmäiset puoli vuotta tein hierontoja palkkatöiden ohella osa-aikaisesti ja sitten huhtikuun alusta täyspäiväisesti yrittäjänä ilman kuukausipalkkaista turvaa. Liikevaihto ja asiakasmäärät kasvavat tasaisesti ylöspäin niin, että vuoden aikana on pöydälle päässyt piipahtamaan jo reilusti päälle kaksisataa asiakasta. Jokaiselle luonani käyneelle asiakkaalle haluankin antaa kiitoksen. Ilman asiakkaita ei tämä pienikään paja pyöri ja kaikkien asiakkaiden ansiosta olen oppinut ammatistani työtä tekemällä vähintään yhtä paljon kuin koulunpenkillä. Totta kai ensimmäisenä vuonna jotkut hommat ovat opettelua, mutta onneksi asiakkaat sallivat myös tämän.
Olen joskus tässä pöydän ääressä todennut, että hieronta on tekijälle asiakaspalvelua parhaasta päästä. Aika lailla 100% asiakkaista lähtee pöydältä parempana kuin on tähän tullut. Pöydän ääressä laitetaan monesti maailma halki ja kasataan uudelleen. Usein hierojalla käyminen on yhtä paljon sielun kuin kehonkin hoitamista. Ja jokaisen asiakkaan ottaisin pöydälleni uudestaan – ja moni tänne onneksi palaakin, ja parhaat lähettävät luokseni myös ystäviään.
Takana oleva vuosi ei varmaan kenellekään meistä ole ollut se helpoin. Sitä se ei tosiaan ollut aloittavalle yrittäjälle, jonka toiminta perustuu siihen, että asiakkaat ovat fyysisesti läsnä. Minulta on monesti kysytty, miten korona näkyi liiketoimissa. No näkyi se jonkin verran, mutta silti töitä on riittänyt koko ajan. Asiakkaat uskalsivat tulla hierottavaksi myös hankalina aikoina. Se on merkki luottamuksesta ja siitä, että palvelulle on todella olemassa kysyntää.
Keväällä oli muutamia kuukausia, joina asiakasvirta selvästi hiipui, mutta silloin piti keksiä jotain muuta tekemistä. Kun kesällä koronan suhteen palattiin perustilaan, tuntui kuin varauskalenteri olisi räjähtänyt. Näki selvästi, että patoutunutta kysyntää ja hoidon tarvetta oli. Kesäkuusta alkaen on kalenteri täyttynyt tasaisesti täyteen. Samaa toivon myös jatkossa. Tulossa on loppuvuoden kolme suurta sesonkia, kun isänpäiväksi ja joululahjaksi hankitaan lahjakortteja. Kolmas sesonki muodostuu aivan vuoden loppuun, kun ePassi- ja Eazybreak-saldot käytetään loppuun tai muutetaan lahjakortiksi, jolloin käyttöaika pitenee puolella vuodella.
Liiketoiminta on nyt saatettu jaloilleen ja aika opetella kävelemään. Tänäkään vuonna ei muutoksilta säilytä. Lokakuun alusta tai lokakuun aikana toimitilat muuttavat uuteen osoitteeseen. Edelleen pysyn Kaukaalla, mutta toimitila tulee Kaukaantien toiselle puolelle osoitteeseen Standertskjöldinkatu 1. Muuttomatka ei onneksi päätä huimaa, kun uusi toimitila näkyy nykyisen ovelta. Uudessa tilassa tulee olemaan neliöitä hieman nykyistä enemmän ja tila on hieman nykyistä privaatimpi, kun en enää ole toisen yrityksen sisällä olevissa tiloissa. Muutosta tiedotan vielä erikseen verkkosivuilla ja yrityksen facebook-sivuilla.
Kouluttaudun myös syksyn aikana hieman lisää. Syyskuussa piipahdan Joensuussa opettelemassa kinesioteippausta. Olen teippauksia toki hieman tehnyt nytkin, mutta laajennan osaamista sille tasolle, että tuotetta voi alkaa myymään. Etenkin urheilijoilla tuntuu olevan teippaukselle kysyntää. Lisäksi otan myyntilistoille vielä loppuvuodesta imukupeilla tehtävän kuivakuppauksen. Sitäkin olen tehnyt jo ennen, mutta halusin pitää ensimmäisenä vuonna tuotemäärän hallitavana ja nähdä, miten firma lähtee pyörimään. Jatkossa asiakkaat saavat nauttia siis entistä monipuolisemmasta käsittelystä.
Minulle tämä on ollut ensimmäinen vuosi myös yrittäjänä. Ikänsä palkkatöitä tehneelle muutos on suuri ja yrittäjän rooli ei itselle ole muutenkaan kaikkein luontevin. Mutta hyvän verkoston, oikean asenteen ja uskalluksen kautta siitäkin näyttäisi selviävän. Yrittäjälle olennaista on, että hänellä on käytössä oikeat työkalut ja yhteistyökumppanit. Minä olen luottanut alusta saakka sähköisiin markkinointikanaviin, sähköiseen varauskalenteriin sekä siihen, että asiakkaat saavat itse valita hieronta-aikansa silloin kuin se heille sopii parhaiten. Suurin osa minunkin ajoistani varataan toimistoajan ulkopuolella (näkisittepä, mihin kellonaikaan varauksia tuleekaan!!). Puhelinvarauksia tehdään todella harvoin ja se on myös tilanne, johon olen pyrkinytkin.
Olen oppinut myös siihen, että yrittäjällä ei tarkkaa työaikaa voi olla. Alkuvuodesta testasin viikonlopun aukioloa, mutta hierojakoulun tarjoamien töiden takia niiden tekeminen kävi mahdottomaksi. Kesällä taas otin käyttöön ilta-ajat ja niitä jatkan edelleen kahtena iltana viikossa. Minun joustoni perustuu pitkälti siihen viestiin, mitä asiakkaat minulle kertovat. Teen töitä myös jonkin verran varausaikojen ulkopuolella. Tarvittaessa minut voi pyytää tekemään hierontoja kotiin tai mökille ja olen koettanut joustaa myös silloin, kun asiakas ei löydä sopivaa aikaa kalenterista. Ihmeisiin ei yksi mies toki taivu, mutta parhaani yritän kuitenkin.
Hermoja ja uskoa omaan tekemiseen yrittäminen vaatii. Yrittäjän tulot ovat epätasaiset ja ennakoimattomat – ja kun puhutaan koronvuodesta, tuon kaiken voi kertoa ainakin kahdella. Siitäkin huolimatta omaan työhön pitää uskoa ja pyrkiä tekemään parhaansa tilanteessa kuin tilanteessa. Ja kummallisesti tilanteen pelastaa joskus sattumakin. Maantaina saattaa kalenteri ammottaa tyhjyyttään, mutta ennen iltapäivää on tilanne muuttunut huomattavasti iloisemmaksi.
Suurin oppi on kuitenkin asiakkaissa. Hyvälle hierojalle on kysyntää, kun palvelu on kohdallaan ja hoito on halutun mukaista. Hoidon toivotaan olevan henkilökohtaista, persoonallista ja vastata sitä, mitä asiakas toivoo. Lisäksi auttaa, kun ajan hierontaan saa suhteellisen nopeasti ja toimitilat ovat helposti lähestyttävät ja siistit. Mitään rakettitiedettä tämä ei ole, mutta vaatii todellista sitoutumista ja sitä, että jokaiseen asiakkaaseen valmistautuu huolella.
Kiitoksia ihan jokaiselle Lappeen Hierontastudion asiakkaalle, joka pöydälläni on vuoden aikana piipahtanut. Toivon mukaan jokainen teistä on saanut sitä palvelua, mitä olette kaivanneet ja toivottavasti näkisin mahdollisimman monen teistä myös tulevana vuonna. Mikäli edellisestä hieronnasta on kulunut jo aikaa, niin kipin kapin varaamaan uutta aikaa – sehän käy kätevästi verkkosivuilta.
Ja mikäli teillä on kaveri, joka valittaa kipeistä hartioista tai jäykistä jaloista, niin käskekää hänen suunnata askeleet Kaukaalle Lappeen Hierontastudion pöydälle. Monet kivut on pöydälle jätetty ja pöydältä noustu iloisemmalla mielellä. Eikä hierontaan tarvitse tulla minkään ongelman tai kivun takia. Hieronta on parasta arjen luksusta, kun haluat vaan rentoutua.